tisdag 5 juni 2012

Springa, löpa, jogga?

Ja vad är egentligen skillnaden? Jag vet inte faktiskt. Löpning låter ju som att det går snabbare än jogga, eller? Oavsett vad det heter, så är det en trevlig sysselsättning. Jag har varit ute på löprundor ganska så regelbundet (ca 3-4 gånger i veckan) i två månader. Trots det så går det så sakta för mig!! Jag är så långsam, typ snigel! Alla andra är väldigt mycket snabbare. Anders, som nyssen började följa med mig ut, han springer mkt fortare. Varför är det så? Hittade lite information om att det är genetiskt förutbestämt hur fort man kan springa. Det hade med fibrerna i musklerna att göra. Man kan naturligtvis träna upp dem, till en viss gräns. Men antingen var det så att man är snabb på korta distanser, eller uthållig på långdistans. Hmm, vad är då jag? Snigel på kortdistans?? Har lite lättare att hålla lugnt tempo och springa längre. Så, kanske jag aldrig blir någon hare! Egentligen spelar det ju ingen roll, men det är inte så kul att komma sist jämt. Jag vill få vara riktigt bra på nått jag också! Jag och min löparkompis har satt ett mål. Innan sommaren är slut, ska vi springa ifrån Storuman och hem till Rönnvik. Det är 10 km, med en lång, seg uppförsbacke. Det blir en spännande utmaning att klara. Lite kul att ha ett mål att sikta emot. Nu ska jag försöka leta hur man ska göra för att bli snabbare. För lite snabbare borde ju gå? Kan tänka mig att det krävs intervallträning kanske. Ja, vi får väl se vad det blir av detta =)

Inga kommentarer: