måndag 19 oktober 2009

Chokladkaka med Himmelsk glasyr

På begäran så kommer nu receptet på en härligt god kladdkaka. Absolut värd att testa!

Kaka:

100 gr smör

2 ägg

2 dl strösocker

3/4 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

0,75 dl kakao

Glasyr:

100 gr Philadelphiaost

60 gr smör

2 tsk vaniljsocker

4-6 msk kakao

4 dl florsocker (2 dl för mindre söt kaka, men vem vill ha det.. )

Gör såhär:

Smält smöret, vispa ägg och socker pösigt. Häll i smöret. Blanda mjöl, kakao och vaniljsocker, rör ner blandningen i smeten. Häll i en smörad och bröad, rund form. Grädda ca 20 min(Grädda kakan exakt 24 min om formen är 20 cm i diameter och 21 min om formen är 23 cm i diameter), låt kakan svalna. Bred på glasyren. Låt kakan stå ca 3 timmar före servering/ Ät och Njut!

3 kommentarer:

Marre sa...

Asså du dedär lät INTE dåligt! Måste prova den i veckan! =)

Sofie sa...

Mäh!!! Kunde man inte få den direkt genom datorn, blir ju bara sugen ju... Sitter på hotellrum i Bromma och kan inte baka här:(

Bosse sa...

Hittar ingen ugnstemperatur i receptet så jag testar klassikern 175 grader. Gör halv sats. Passar min miniformat perfekt. Bara 15 cm tvärs över.