onsdag 14 september 2011

Att orka?

Idag sitter jag i soffan och stickar sockar. Orken och kraften räcker inte till för nått annat just nu. Jag är klar med mitt första sockpar, till mig. Fler ska det blir. Håller på med en överraskning just nu.

Efter gårdagens möten, så vet jag att en tung höst väntar oss. Jag vet att vi kommer klara det, men vägen dit kommer att vara jobbig och lång. Vi gör ALLT för att livet ska bli bra och så vanligt som möjligt för vårt lilla <3. Just nu så funderar jag på om jag ska orka.. Det låter så lätt för andra, “Vadå, klart man orkar” Men det är inte så lätt. Det finns inget värre än när ens barn är sjuka. Oro dygnet runt. Funderingar på hur livet ska gå. Varför? Vad kunde man gjort annorlunda? Mitt i allt detta ska man vara mamma till tre barn till, som också kräver sitt. Att få en liten stund för sig själv är underbart. Oftast blir jag bara sittande då, för jag orkar inget annat. Får dåligt samvete över att inget blir gjort. Irriterad på allt stök i huset, att det aldrig blir någon ordning. Kanske inte så konstigt att ordningen inte infinner sig, för jag tar inte tag i det. Jag vet att det blir bättre och enklare om det är ordning. Men just nu så tar kaoset över.. Det får vara så, tills senare.

Mamms var här och hjälpte mig med mitt tvättberg förra veckan. DU är guldvärd mamma <3

3 kommentarer:

Pernilla sa...

Du är ingen maskin som man kan byta batterier på för att det ska bli fart igen.

Man får känna att man inte orkar, man får be om hjälp och det är okej att inte vara 110% alltid.

En dag kommer barnen att förstå vad du egentligen har gjort för dem och varför det har varit som det varit.

Ensamtid är viktigt, sitta i soffa, gå ut på en promenad eller bara glo i taket. Vi funkar olika när det gäller att ladda energi.

Om du inte redan gör det så kan du alltid skriva ner exakt vad du tänker och bara skriva. Läsa och fundera, för dig själv.

Själv skriver jag för det mesta allt på hemsidan. Men det är bara för att folk ska sluta med alla frågor och bara läsa hur det fungerar just då. Sen att jag själv kan kolla bakåt i tiden vad som egentligen har skrivits just då.

Arctis sa...

Tack för dina fina ord Pernilla.

Zita sa...

Även om man ibland kan känna det som att det är viktigt att ha ordning omkring sig i hemmet så är det ändå viktigast att lyssna till sig själv och sina behov.
Ha inte dåligt samvete för att du föredrar att sticka i stället för att dammsuga eller annat.
Ta varje stund du kan för att få rå dig själv och göra sådant som ger dig avkoppling.

Det är viktigt att "bara få vara" och ge nom det finna ny ork.

Tankar och styrkekramar
Zita