måndag 25 februari 2008

Galen häst

Ja nu är Lakej helt galen. Lina var här idag för att hjälpa mig fundera ut vad som är felet. Till en början gick det bra, han hade i handbromsen, som vanligt, när hon red bort längst Vallträskvägen. Jaha sa Lina, idag går han säkert jättera, bara för att jag ska prova. Hmmm, tänkte jag, ska det vara mig det är fel på ändå. Men när vi vänt och hon närmade sig stället där han brukar börja "knäppa"sig, då kröp hans rätta sida fram. han kunde inte göra halt, kastade sig från sida till sida, gick in i plogkanten, nästan ner i diket. När han inte fick gå framåt, så stegrade han sig. Till en början så var det inte så högt, men han bara ökade och ökade. Han blir så stark att man knappt kan få stopp på honom. Vad är det för fel? Han gjorde några rejäla stegringar som åtföljdes av enorma hopp framåt, då trodde jag nästan att Lina skulle åka av. Men inte Lina, hon hade kardborre i ändan, för hon satt kvar ;O) Så mina kära läsare, vad tror ni är felet? Jag går bet!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan det finnas björn i skogen??? Kanske har passerat just där å Lakej känner lukten? Elledningar som brummar? Hmm... Eller så har han bara vårkänslor ;)

Arctis sa...

Det finns björn i skogen , men det har alltid funnits. Sen så sover väl dom nu? Elledningar finns inte där. Jag har mailat JB som ägt honom i 10 år, för att få veta om han gjort såhär förr. Fast björn, älg eller ren kan det ju vara.

Anonym sa...

Jag tror på vårkänslor och att han nu bara fått det till "hans grej" Försök ligga steget före honom, och ändra lite på din ridning. Tex börja med att gallopera det första du gör, rid en annan väg än den mest normala, rygga 15 meter istället för två. Lite små knep för att bryta hans mönster :) Good Luck!! //Hanna :)